Analiza postępowania reklamacyjnego
Rozpatrywanie reklamacji powinno uwzględniać dwa aspekty postępowania:
- Pierwszy wiąże się z klientem i dotyczy ustalenia zasadności reklamacji, a w przypadku uznania reklamacji, wykonania odpowiednich działań serwisowych, których celem jest usunięcie skutków reklamacji.
- Drugi dotyczy ustalenia przyczyn reklamacji oraz podjęcia działań mających na celu wyeliminowanie powtarzalności w występowaniu reklamacji. Wynikiem tych działań może być zidentyfikowanie przyczyn reklamacji np. w nadzorowaniu lub realizacji procesu produkcyjnego, lub też zgłoszenie reklamacji do dostawcy materiału, który jest wykorzystywany w reklamowanym wyrobie.
Do ustalenia przyczyn reklamacji (lub ogólniej problemów) można zastosować jedną z dwóch strategii: indywidualną lub zespołową.
Zastosowanie strategii indywidualnej jest uzasadnione, gdy sam problem nie jest złożony, nie wymaga specyficznej wiedzy i w jego rozwiązaniu nie jest konieczne wsparcie kierownictwa.
W sytuacjach, w których przyczyna powstawania problemu jest nieznana, a otoczenie, w jakim pojawia się problem, jest złożone, do rozwiązania problemu zasadne jest skorzystanie ze strategii zespołowej. Innymi przesłankami przemawiającymi za zastosowaniem tej strategii są:
- sytuacje wynikające z powagi problemu oraz pilności jego rozwiązania;
- sytuacje, w których podejście indywidualne okazuje się nieskuteczne (problemy się powtarzają);
- wszystkie problemy wymagające rozwiązania grupowego (rozwiązanie problemu leży poza możliwościami jednej osoby).