Metoda 8D jest jedną z metod zespołowego rozwiązywania problemów. Nazwa metody (ang. eight disciplines problem solving) odnosi się do ośmiu kroków, w których zespół osiągnie rozwiązanie bardziej efektywne w odniesieniu do sytuacji, gdy każdy z uczestników zespołu pracuje samodzielnie.
Metoda 8D kładzie nacisk na wskazanie zarówno doraźnych rozwiązań problemu – tymczasowych działań powstrzymujących, jak i ustalenie przyczyn źródłowych, a następnie określenie trwałych działań korygujących i działań zapobiegawczych umożliwiających definitywne wyeliminowanie problemu.
Opracowanie rozwiązania problemu metodą 8D powinno być przeprowadzane w sytuacjach, w których nie jest znana przyczyna problemu, problem w swoim zakresie przekracza możliwości jednej osoby, wymaga specjalistycznych środków, specyficznej wiedzy lub wsparcia kierownictwa albo wymaga tego waga i pilność problemu. Metoda 8D może być wykorzystana w rozwiązywaniu problemów dotyczących wyrobu, jak i do usprawniania procesów. Stosowanie metody 8D nie powinno być ograniczane tylko do procesu rozpatrywania reklamacji. Wykorzystując metodę 8D, można identyfikować wszelkie problemy dotyczące różnych obszarów działalności firmy (zatrudnienia, finansów, zaopatrzenia, produkcji, sprzedaży itd.). Warto dążyć do tego, aby takie podejście stało się swoistą filozofią firmy, znaną i stosowaną przez wszystkich pracowników.
Wyznaczenie rozwiązania problemu metodą 8D dokumentowane jest na odpowiednim formularzu określanym jako raport 8D. Do przygotowania raportu 8D można użyć programu NNR-Pro.